Scootmobielen: Moeten liften en de liftomgeving worden aangepast door het toenemend gebruik hiervan?

Toename van scootmobiel-gebruik brengt nieuwe inzichten met zich mee. Inmiddels rijden er in Nederland ongeveer 150.000 scootmobielen en naar verwachting zal dit in de komende jaren verviervoudigen tot 600.000. Het wordt een hele uitdaging om hiermee om te gaan voor zowel de overheid, die voorzieningen en maatregelen zal moeten treffen op het gebied van infrastructuur voor het gebruik van dit type vervoer, als ook voor verzorgingstehuizen en bejaardentehuizen. Natuurlijk is het voorin de keten bij de architecten en bouwers van dergelijke projecten belangrijk om hier rekening mee te houden.

Krachtige impact

Liftdeuren zijn niet bestand tegen grote, krachtige impact. Dat bleek enige tijd weer overduidelijk. Een bejaarde vrouw te Zwolle raakte zwaar gewond en een dag later verongelukte een vrouw uit Nieuwegein. In beide gevallen vielen zij in de liftschacht omdat de liftdeuren bezweken waren nadat de dames er met hun scootmobiel tegen aan waren gebotst.

Liftdeuren niet bestand tegen scootmobiel

Liftinstituut te Amsterdam bestudeerde, op verzoek van de lifteigenaren, de ongevallen in Nieuwegein en in Zwolle. Het was in ieder geval duidelijk dat liftdeuren niet berekend waren op een aanrijding met een scootmobiel. De krachten die kunnen vrijkomen als de mobiel op snelheid is, zijn al snel 10 keer zo groot als de toelaatbare belasting. De huidige normen houden ook geen rekening met botsingen met een scootmobiel. Het is ook duidelijk dat de liften wel aan alle wettelijke veiligheidseisen voldeden. Ze waren op tijd gekeurd en in orde bevonden.

Normen

Deuren van oudere liften, gebouwd onder het liftenbesluit 1, moeten voldoen aan de norm NEN 1081. Voor nieuwere liften, gebouwd conform het Warenwetbesluit liften, geldt de vervaardingnorm NEN-EN 81-1. Deze norm schrijft een sterkte-eis voor van 300 N op 5 cm2, waarbij geen blijvende vervorming mag optreden. De bij de aanrijding van een scootmobiel tegen liftdeuren opgetreden krachten zijn een veelvoud van deze waarde.

Eurlicon adviseert partijen hoe hiermee om te gaan.

Als adviseur voor liften, gevelonderhoudsinstallaties, roltrappen en rolpaden, is Eurlicon betrokken bij toegankelijkheid van gebouwen. Hierbij worden situaties en omgevingen geïnspecteerd op vrije toegankelijkheid voor allen. We kijken niet alleen naar liften, maar ook naar de omgeving ervan en adviseren hierover. Eurlicon kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van het risco van scootmobiel-gebruik bij en rondom uw liften.

Bent u geïnteresseerd? Neem dan contact op met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of telefonisch 020-4942740.