Lala

VvE Concerto: “Met het Eurlicon-rapport konden we het onderhoudsbedrijf aan het werk zetten"

Wat doe je als VvE-bestuur en technische commissie als je vermoedt dat je liften niet het onderhoud krijgen dat ze verdienen? In het Capelse complex Concerto met 86 appartementen besloten ze met de liftadviseurs van Eurlicon in zee te gaan. In eerste instantie alleen voor een beoordelingsrapport, later ook voor ondersteuning bij offertetrajecten en groot onderhoud.

VvE-penningmeester Tasco Alblas: “Omdat we de indruk hadden dat het liftonderhoud aan onze twee liften niet voldeed, hebben we enkele jaren geleden een aantal gesprekken gevoerd met het onderhoudsbedrijf – dat was de fabrikant die de liften in 1997 installeerde. We zaten toen vast aan een contract dat nog enkele jaren zou lopen. In de zomer van 2015 werden we geconfronteerd met een groot aantal keuringspunten. Mede omdat eind 2015 het contract afliep, hadden we behoefte aan onafhankelijk advies over de staat van de liften en de kwaliteit van het onderhoud. We hebben enkele partijen benaderd en uiteindelijk gekozen voor Eurlicon.”

Houvast richting onderhoudsbedrijf

“Eurlicon onderzocht onze liften en leverde een uitgebreid rapport op – met foto's van de geconstateerde punten en een duidelijke meerjarenbegroting. Het gaf ons houvast om het onderhoudsbedrijf aan te spreken en de vele punten te laten oplossen. Na afloop heeft Eurlicon voor ons beoordeeld of de punten naar behoren waren opgelost, hetgeen het geval was. Juist omdat we het rapport in handen hadden, waren we in staat om het onderhoudsbedrijf aan het werk te zetten. Ze konden er niet meer omheen.”

Logische vervolgstap voor VvE Concerto was om Eurlicon ook in te schakelen voor het offertetraject rond het onderhoud per 2016. Alblas: “Dit heeft ertoe geleid dat we zijn overgestapt naar een ander onderhoudsbedrijf. Tijdens het hele traject viel ons de service van de Eurlicon-adviseur op. Wanneer wij vragen hadden – of dat nu was over het rapport, bij de onderhandelingen met het onderhoudsbedrijf of tijdens het offertetraject – hij beantwoordde ze altijd snel en uitgebreid.”

Blijvend betrokken

In de zomer van 2016 voerde het nieuwe onderhoudsbedrijf groot onderhoud uit. “Ook toen hebben we Eurlicon gevraagd de offerte te beoordelen en aanwezig te zijn bij de oplevering. Al met al zijn we tot nu toe erg tevreden over Eurlicon. We zullen hen de komende tijd zeker betrokken houden bij onze liften.”